Update geluidsklachten

 

6 januari is DCMR langs geweest om de geluidsrecorder op te halen. Ook op dat moment was er geluid waarneembaar en werd door hun bevestigd. De recorder is meegenomen met naast de vele opnames door mij gemaakt ook de automatische opnames op vaste tijdstippen ter referentie.

Deze opnames worden geanalyseerd en vergeleken met de vergunning, zoals verleend aan Cobelfret Ferries. Als deze waarden te hoog blijken te zijn, dan worden zij hierop aangesproken en verzocht hier iets aan te doen. De geluidsopnames zijn een bewijsstuk.

Ook zou er nog op een andere locatie in Rozenburg gemeten worden. Hier werd verder niets over gezegd. Wij weten inmiddels dat er vanuit meerdere wijken geklaagd wordt.

Een verzoek aan iedereen om toch vooral te blijven melden. BLIJF ACTIEF!! Anders zitten we hier voor altijd aan vast ⟃⇏

Nodig ook andere bekenden in Rozenburg uit deel te nemen aan deze groep.

De link voor de uitnodigings staat in de gegevens van deze groep.

https://chat.whatsapp.com/B4wZ6jPTIwkC6JDJ5lNqma

 

Met vriendelijke groet.

Egon Smit.

 

 

Heb jij het ook al gehoord…..  Nee?

 

Doe eens de televisie of radio op zacht en luister even. Wat hoor je…

Waarschijnlijk hoor je een geluid dat lijkt op een compressor. Een ronkend of snel kloppend geluid.

Zelfs met de ramen en deuren dicht hoor je het geluid. Sterker nog want de andere omgevingsgeluiden vallen dan weg maar het geronk blijft.

 

Wat is dat voor een geluid?

Het zijn de boordgeneratoren van de ferryschepen die aangemeerd zijn bij Cobelfret Ferries net achter het treintrace en de A15Meerdere schepen veroorzaken dit geluid en dat is al opgevallen bij diverse bewoners in onze buurt. Een aantal van ons heeft al geklaagd bij DCMR maar tot op heden zonder resultaat. Dit is de reden om een stukje te schrijven in de buurtkrant om meerdere bewoners te wijzen op de mogelijkheden om iets aan het geluid te doen.

Vooropgesteld natuurlijk dat je er last van hebt……

Houdt er rekening mee dat de hoeveelheid schepen de komende jaren zal gaan toenemen en daarmee de geluidsoverlast.

 

Wat kun je er aan doen!

DCMR is een organisatie die controleert op milieuoverlast in allerlei vormen en daarin handhaaft.Nu is het zo dat iedere klacht geregistreerd wordt maar pas bij een golf van klachten ( 15 stuks is voldoende) wordt er een actie in gang gezet. Een golf van klachten zorgt ervoor dat de veroorzaker actief benadert wordt met de vraag iets aan de overlast te doen. DCMR gaat dit vervolgens actief monitoren en handhaven.

Er zijn mogelijkheden om het overlast op te lossen. Bijvoorbeeld het schip aansluiten op walstroom. Het schip krijgt dan zijn energievoorziening vanaf de wal aangereikt. In dat geval kunnen de boordgeneratoren uitgezet worden.

 

 

Kortom, heb je het geluid ook gehoord en wil je hier iets aan doen, laat het ons dan weten!!

Alleen gezamenlijk is het mogelijk hier iets aan te doen. Er wordt gedacht aan een speciale groepsApp om elkaar te waarschuwen bij overlast en op die manier in een korte tijd een groter aantal klachten tegelijkertijd te registreren Maar er kan ook telefonisch geklaagd worden bij DCMR (0888 333 555)

Je kunt deze aanwijzingen ook per mail toegestuurd krijgen.

Hieronder volgt een voorbeeld om zelf een geluidsklacht in te dienen:

Open online de klachten website van DCMR via deze link

Of als dit niet werkt

https://www.dcmr.nl/melding-maken

 

Kies dan het tabje Lawaai

Kies bij Apparatuur Aggregaat / Koeling / Compressor

Klik bij tijdstip van overlast op Nu of kies het tijdstip waarop je het geluid hoorde.

Schrijf in het vak Veroorzaker overlast de volgende tekst: Cobelfret Ferries in Rozenburg.

Schrijf in het vak Toelichting melding de volgende tekst:

Laag frequent geluid van scheepsaggregaat langs de kade van Cobelfret Ferries.

Geluid alleen bij aanwezigheid van schepen langs de kades CRO 2/3 en 4

 

C.RO Ports Nederland BV

Merseyweg 70 (Havennr. 5230)

3197 KG Rotterdam

Nederland

Phone : +31 (0)181 244 911

Fax : +31 (0)181 244 900

info.rotterdam@croports.com

 

Ga vervolgens Naar stap 3   en vul je persoonlijke gegevens in (nodig om de melding officieel te maken)

Markeer dat je op de hoogte wilt worden gehouden over de afhandeling van deze melding en druk vervolgens op Melding indienen

Als laatste krijg je bevestiging van de melding, die krijg je ook per email opgestuurd.

 

Maar er kan ook telefonisch geklaagd worden bij DCMR (0888 333 555)